Tigerkladdkaka


I påskas gjorde jag en jättegod kaka som gick hem thos både små och stora. Receptet kommer från Linda på Akleja, som gör enormt fina bakverk. Spana in här.



Vanilj och choklad tigerkaka


Per bunke

2 dl socker
1 dl mjöl
2 ägg
100 g smält smör
1 dl kakao respektive 1 dl snabbmarsan pulver


Chokladkräm
1 dl florsocker
1 dl kakao
2,25 dl vispgrädde

Sätt på ugnen och smält smöret, låt svalna lite. Blanda ägg och socker, rör ner de torra varorna i respektive bunke och rör om väl. Häll sedan i det smälta smöret och rör om till en jämn smet. Häll smeten i var sin ända av formen tills de möter varandra. Rör sedan med en kniv eller liknande runt tills du kommer till mitten eller eget snyggt mönster.
Bakas i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter, eller tills lagom kladdig, i ca 200 grader.

Chokladkräm

Rör ihop socker, kakao och vispgrädde. Låt stå i kylen i ca 30 minuter så att kakao och socker löser upp sig i grädden. Vispa fluffigt med elvisp. Fyll en sprits och dekorera kladdkakan.

Chokladkrämen missade jag helt att ta med mig ner till landet. Eftersom det är långt till en affär så struntade jag i det men nästa gång så.





Kommentarer
Postat av: linda

Jättefin, kul att du gillade den och tack supermycket för länkningen. Ha en fin sommar!

2011-05-17 @ 18:27:44
URL: http://aklejatrend.blogg.se/
Postat av: Anette

Wow så fin, verkar supersmaskig!

2011-05-22 @ 22:56:44
URL: http://nettansliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0