Gallstensanfall!


Natten till fredagen vaknade jag av hemska magsmärtor. Jag brukar få dem ett par gånger om året. Men såklart så blev jag lika rädd som vanligt. Jag vet inte vart jag ska ta vägen för det gör så ont och jag kan knappt andas. Jag har aldrig sökt för smärtorna då de alltid brukar gå över till morgonen.
Det gjorde de inte denna gång. Smärtorna höll i sig till morgonen men envis som jag är åkte jag till jobbet. Jag var där i ca 1 timme sen gjorde det så ont att jag började gråta och åkte hem.
Väl hemma avtog aldrig det onda. Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och de sa att jag skulle åka upp till akuten på en gång.
Väl där slussades jag runt bland olika rum och en massa tester togs.
När jag hade legat där i ca 3 timmar så kom doktorn. Han konstaterade direkt att det var ett akut gallstensanfall jag hade. Jag fick äntligen en spruta mot kramperna och det gick över på bara 20 min.
Doktorn skrev ut stesolid till mig och beställde tid för ultraljud. Först då ser de om jag måste operera bort gallblåsan.

Så här i efterhand är jag verkligen glad att smärtorna höll i sig. För nu fick jag äntligen svar på vad det är för smärtor jag nu har lidit av i ca 8års tid.

Jag har sökt lite på nätet angående gallsten och symptomerna var exakta mot de jag hade. Tänk om jag kommit på det tidigare....

Nu är jag hemma och sjukskriven ett par dagar. Det krampar inte men jag har rätt ont i magen. Jag antar att det är för att den fick jobba så hårt under flera timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0